عکس های دورۀ بهاریه متظران مهدی عج
اردوی شوش . فتح المبین
مقطع راهنمایی
برای دیدن تصاویر در اندازه بزرگتر روی آن کلیک کنید.
یا علی
عنوان | پاسخ | بازدید | توسط |
امام رضا . . . | 0 | 1335 | hoojre |
عکس های دورۀ بهاریه متظران مهدی عج
اردوی شوش . فتح المبین
مقطع راهنمایی
برای دیدن تصاویر در اندازه بزرگتر روی آن کلیک کنید.
یا علی
عکس های دورۀ بهاریه
متظران مهدی عج
برای دیدن تصاویر در اندازه بزرگتر روی آن کلیک کنید.
یا علی
عکس بالا از «یاهو» است (یاهو یک تشکر برای ذکر منبع به من بدهکار شد!) که چند روز پیش روی صفحه اصلیاش قرار داشت. عکس کوچکی است، اگر بزرگ بود میگذاشتمش روی دسکتاپ لپ تاپم تا مرتب چشمم بیفتد به این نوشته روی دیوار و فشار خونم بیفتد پایین! اول که عکس را دیدم یک لحظه فکر کردم، جایی در ایران است. وقتی فهمیدم مربوط به اعتراض به برگزاری مسابقات «فرمول ۱» در بحرین است، چند تا فکر با هم هجوم آورد به سرم. اول اینکه «یاهو»، همینقدر فهمیده که این دیوار نوشته مربوط به «بهار عربی» است که آنرا برداشته زده توی صفحه اولش و از «بیداری اسلامی» بیخبر است! دوم اینکه سوادش فقط به خواندن جمله سمت چپ این تصویر رسیده «BOYCOTT F1 IN BAHRAIN» اما جمله سمت راست را نتوانسته بخواند. اصلا فرض کنیم عربی هم بلد بوده؛ باز میگویم نتوانسته بخواند! اگر خوانده بود، منتشرش نمیکرد (خودم را گذاشتم جای یاهو!). دوم اینکه کوبندهتر از خون شهدا، معرفت پیروان شهداست. با این عکس یاد شهید بهروز مرادی و جمله مشهورش افتادم که در ورودی خرمشهر نصب کرده بود؛ «کوچههای این شهر به خون مطهر است، با وضو وارد شوید.» اصلا خون شهید برای استفاده ابزاری است و الا فایدهای ندارد!! «اتسابقون علی دماء الشهداء»... یعنی کوچههای این شهر به خون مطهر است، گم شوید بروید بیرون! «بهروز مرادی» جمله خود را برای پیروان شهدا نوشته بود اما امروز جمله او از روی این دیوار در منامه سر درآورده است، برای دشمنان شهدا. اینکه کفار بتوانند آنرا بخوانند یا نه، مهم نیست. مهم این است که بچههای قرن پانزدهم هجری تقدیر عالم را از نخلستانهای حاشیه اروند رقم زدند تمام شد! خار چشم کفر در جهان امروز، رهروان شهدا هستند نه هیچکس دیگر. اردوغان مسلمان هم که باشد، کفر از او نمیترسد در عوض از «حاج قاسم» ما طوری میترسد که میخواهد او را بکشد. تیم «پورشه» از پیروان شهدا در بحرین ترسید و مسابقات فرمول ۱ را ترک کرد. اما روی خون شهدا مسابقه دادن فقط مختص مسابقات «فرمول ۱» است آیا؟! روی خون شهدا مسابقه ندهیم.
ما بچه های آسمونی از بزرگترامون برای شرکت در انتخابات به کوری چشم همــــۀ ابر نامرد های استکبار جهانی(آمریــــــــــــکا) خسته نباشیــــد می گیم. . .
این یه جمله هم واسۀ آمریکا:
آمریـــــــکا اگر
برا همه لاتـی
واسه ما شـکلاتی
متن كامل منشور اخلاقی انتخابات مجلس شورای اسلامی متن كامل منشور اخلاقی انتخابات مجلس | ||||
|
حضور بچه های آسمونی در اردوی
افلاکیان . . .
برای دیدن عکس در اندازه بزرگتر بر روی آن کلیک کنید.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اعضای مجلس خبرگان، خطاب به فعالان رسانهای و وبلاگنویسان، فضای هتک حرمت را فضای خلاف شرع، اخلاق و عقل سیاسی دانستند و نسبت به این موضوع تذکر دادند.
به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنهای ایشان در دیدار امروز خود با اعضای مجلس خبرگان، فرمودند: فضاى اهانت و هتک حرمت در جامعه، یکى از آن چیزهائى است که اسلام مانع از آن است؛ نباید این اتفاق بیفتد. فضاى هتک حرمت، هم خلاف شرع است، هم خلاف اخلاق است، هم خلاف عقل سیاسى است. انتقاد، مخالفت، بیان عقاید، با جرأت، هیچ اشکالى ندارد؛ اما دور از هتک حرمتها و اهانتها و فحاشى و دشنام و این چیزها. همه هم در این زمینه مسئولند. این کار علاوه بر اینکه فضا را آشفته میکند و اعصاب آرام جامعه را به هم میریزد – که امروز احتیاج به این آرامش هست – خداى متعال را هم از ما خشمگین میکند.
ایشان با اشاره به فضای رسانهای کشور و فضای وبلاگها، در ادامه بیانات خود گفتند: من میخواهم این پیامى باشد به همهى آن کسانى که یا حرف میزنند، یا مینویسند؛ چه در مطبوعات، چه در وبلاگها. همهى اینها بدانند، کارى که میکنند، کار درستى نیست. مخالفت کردن، استدلال کردن، یک فکر سیاسى غلط یا یک فکر دینى غلط را محکوم کردن، یک حرف است، مبتلا شدن به این امرِ خلاف اخلاق و خلاف شرع و خلاف عقل سیاسى، یک حرف دیگر است؛ ما این دومى را به طور کامل و قاطع نفى میکنیم؛ نباید این کار انجام بگیرد. متأسفانه بعضى این کار را میکنند.
حضرت آیت الله خامنهای این اهانتها را خارج از وظیفه دانستند و فرمودند: من بخصوص به جوانها توصیه میکنم. بعضى از این جوانها بلاشک مردمان بااخلاص و مؤمن و خوبى هم هستند، اما خیال میکنند این وظیفه است؛ نه، من عرض میکنم این خلاف وظیفه است، عکس این وظیفه است...
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنهای در این زمینه کلیپ صوتی منتشر کرده است که از پخش کننده پایین میتوانید گوش کنید یا از اینجا کیفیتهای مختلف آن را دریافت کنید.متن کامل بیانات ایشان را میتوانید از اینجا بخوانید
برگرفته از سایت وبلاگ نیوز
بیانات رهبر معظم انقلاب در جمع علماء و روحانیون کرمانشاهحضرت آیتالله خامنهای در سفر به کرمانشاه، حرکتهای مردمی اخیر در منطقه و مأیوس شدن مردم غرب از نظام سرمایهداری را موج سوم گرایش به اسلام دانستند. حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار علماء، فضلاء، روحانیون و طلاب شیعه و اهل تسنن استان کرمانشاه، با اشاره به موج سوم گرایش به اسلام بعد از حرکتهای اخیر منطقه و جنبش ضد سرمایهداری در غرب، وظیفه روحانیت را مضاعف دانستند و تأکید کردند: امروز که سخن جمهوری اسلامی مبنی بر بینتیجه بودن نظام مارکسیستی تحقق یافته و در مورد نظام سرمایهداری نیز در حال تحقق است، علماء و روحانیون باید با استفاده از مبانی مستحکم عقلی و متناسب با نیازهای روز، معارف منطقی و ریشه دار اسلام را برای مشتاقانی که در سراسر دنیا، در حال افزایش است، ارائه کنند.
منبع:پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری |
گفت:من همین رو میخوام.میخوام وقتی برمیگردم، سوغات ببرم شهرمون.زن اشک می ریخت و با نگاه... ادامه ...
سریع الاجابه ترین دعاهااستجابت دعا، مانند هر پدیدهی دیگری، قوانین آداب و شروطی دارد که با وجود آن آداب و شرایط... ادامه ...
پارتی که داریم، راحت گناه کنیمبرخی بر این اعتقاد نادرست پافشاری میکنند که معصومین (علیهم السلام) شفاعت پیروانشان را... ادامه ...
بررسی بایدها و نبایدهای تعریف و ستایش از دیگرانغالباً ستایش دیگران جلوی روی خودشان آفاتی دارد. چون معمولاً انگیزه چنین ستایشی جلب نظر... ادامه ...
عصمت انبیاء اکتسابی یا خدادادی؟معصومین (علیهم السلام) از طرفی علم قطعی به عواقب گناه دارند و از طرف دیگر ذات خداوند را... ادامه ...
مال و فرزند دلیل قرب به خدا نیست!و [ما] در هیچ شهرى هشداردهندهاى نفرستادیم جز آنكه خوشگذرانان آنها گفتند: «ما به آنچه... ادامه ...
ماجرای بیماری آیت الله میلانی(ره) و مسلمان شدن پروفسور برلونبه گزارش سرویس استانهای مرکز خبر حوزه، حجت الاسلام والمسلمین جواد مروی در مراسم طرح تابستانه... ادامه ...
آزمون الهیصحنه مبارزه حق و باطل و فزونی لشکر باطل در واقع یک آزمون الهی است که افراد حق طلب و حق... ادامه ...
مداحي و غنا
يكي ازآفات مداحي ،غناي كاذب است كه بسيار سراغ يك مداح اهل بيت مي آيد .وبه علت پيدا كردن اين حالت ،استفاده واستماع او از منبر وديگر ذاكرين اهل بيت (ع) كم مي شود.وخيلي اوقات باعث اين مي شود كه انسان فكر كند ديگر به نقطه ي اوج رسيده است ولي با توجه به حالت بزرگان دين و اشارات مقام معظم رهبري در مورد مداحي اهل بيت (ع) اين درس گرفتن وپيشرفت داشتن وكامل تر
شدن حد ندارد وهر چه تلاش بيشتري داشته باشيم نتيجه بهتري بدست خواهيم آورد
علت غناي كاذب ،بعضي اوقات تقرب است بدين معني كه وقتي اذن خواندن وحصور به ما داده شد ديگر براي ما توهّم ايجاد شود كه ما به جايي كه مي خواستيم رسيديم وديگر از محضر اساتيد وبزرگترها استفاده لازم را نبريم .راه مبتلا نشدن به اين آفت اين است كه همواره بزرگان كه در اين راه بوده اند وهستند را الگو قرار داده وببينيم كه هنوز آنها هم در راه تكامل مقام نوكري اهل بيت تلاش دارن
رمضان ماه ضیافت الله و میهمانی خداست. رمضان ماه نزول قرآن است و قرائت قرآن
و ختم کردن آن در این ماه نسبت به ماههای دیگر از ثواب بسیار بالایی برخوردار است.
پس ای گروه مومنان فاقرئو ما تیسر من القران زیرا قرآن مایه شفا و هدایت و رحمت برای مومنین است.قرآن شفای آنجه در سینه هاست می باشد. شفا لما فی الصدور است.دردهایی که در سینه و دل انسان است همان آلودگیهای روحی و معنوی است که باعث بسیاری از ناهنجاریهای اجتماعی و اخلاقی می شود. بیشتر افراد ناهنجار با قرآن بیگانه اند. مولا علی (ع) در خطبه 176 نهج البلاغه می فرمایند : از قرآن برای بیماریهای خود شفا بطلبید و آنرا برای حل مشکلاتتان استعانت بجوئید زیرا قرآن شفای بزرگترین دردهاست که آن درد کفر و نفاق و گمراهی است. رمضان ماه قرآن الفجر است و قرائت قرآن در هنگام سحر و فجر به عنوان یک شاهد در روز قیامت حاضر می شود و شفاعت می طلبد .ان قرآن الفجر کان مشهودا. رمضان ماه ذکر و تسبیح خداست. رمضان ماهی است که سحر آن با تسبیح و شامگاه آن و شبهای آن با تسبیح خداوند همراه است. پس ای گروه مومنان تسبحوه بکره و اصیلا . رمضان ماهی است که شب پربرکت قدر در آن واقع شده است . رمضان ماه شب زنده داریهای عاشقان الله است. رمضان ماه نمازهای تهجد و نوافل است. پس ای گروه مومنان بشتابید به سوی نمازهای تهجد که اوج عشق عارفان است و عمل کنیم به آیه : ومن الیل فتهجد به نافله لک. رمضان تنها ماهی است که شیطان در آن در غل و زنجیر است رمضان ماه توبه و انابت از گناهان است. رمضان ماه غفران الهی و آمرزش و رحمت است .پس ای گروه مومنان استغفروالله ان الله غفور رحیم. رمضان ماه مهربانی و مهر ورزی و ماه دستگیری و کمک به مستمندان و نیازمندان است. پس بیائیم در این ماه به کمک هموطنان محروم خود بشتابیم و حد اقل کمکهایی را برای همسایگان مستضعف خود در نظر بگیریم. رمضان ماه راز و نیازهای عاشقانه و مناجات با خداست. لذا تک تک ما از خدا بخواهیم : و قل رب ادخلنی مدخل صدق و اخرجنی مخرج صدق و اجعل لی من لدنک سلطنا نصیرا باشد که ان شاالله در پرتو الطاف حق و انجام عمل صالح مقامی پسندیده نزد خدا بدست آوریم و مصداق عسی ان یبعثک ربک مقاما محمودا باشیم و به رضوان الهی برسیم که آن خود فیضی بزرگ است.امر به معروف و نهي از منكر
با توجه به فلسفه خلقت انسان كه طبق بيان قرآن كريم عبوديت و بندگي است و از طرفي وجه تمايز انسان با ساير موجودات به ناطق و عاقل بودن انسان و حركت او به سوي كمال مي باشد، اهميت و جايگاه اين دو فريضه الهي، يعني امر به معروف و نهي از منكر بيشتر تبيين و روشن مي گردد. از آنجاييكه انسان غافل است و به دليل عارض شدن نسيان بسياري از مواردي كه مفيد براي اوست فراموش ميكند بنابراين امر به معروف و نهي از منكر جزء ضرورياتي است كه در جهت نيل به كمال براي هر انساني ضرورت پيدا مي كند. به اين جهت است كه حضرت امام محمد باقر(ع) مي فرمايد: «ان الامر بالمعروف و النهي عن المنكر فريضه عظيم بها تقام الفرائض ...» (1) يعني امر به معروف و نهي از منكر واجب عظيم و بزرگي است كه پابرجايي ساير واجبات به آن بستگي دارد. از تعبير "بها تقام الفرائض" چنين استفاده مي شود كه امر به معروف و نهي از منكر از لوازم حكومت اسلامي به شمار مي رود.
الهی و مولای من دوباره بنده فراریت با دلی غرق خوف و رجا در شب جمعه با حالی سرشار از شوق و حیا و نالان از جو و جفا با دست بسته، قلبي شكسته و آهي خسته.... به در خانه تو آمده است ...من از قديميا شنيدم كه تو بدا را هم مي خري اينك اين گوي و اين ميدان ...امشب مرا براي خودت بخر، آخه مگویند که مال بد روی دست صاحبش می ماند و من روی دستت مانده ام..... اي مهربان يار و اي بهترين غمخوار... اگر تو مرا نخري هيچ پناهي ندارم و يقين دارم امشب مرا مي خري....
«آموزش اصول مداحی» |
حاج سعید حدادیان | |||
ردیف | توضیحات | حجم (KB) |
زمان |
1 | دانلود جلسه اول | 1,777 | 0:06:02 |
2 | دانلود جلسه دوم | 1,853 | 0:07:52 |
3 | دانلود جلسه سوم | 1,500 | 0:06:21 |
حاج محمود کریمی | |||
ردیف | توضیحات | حجم (KB) |
زمان |
1 | دانلود جلسه اول | 1,934 | 0:08:12 |
2 | دانلود جلسه دوم | 1,952 | 0:08:17 |
3 | دانلود جلسه سوم | 1,579 | 0:06:42 |
4 | دانلود جلسه چهارم | 1,243 | 0:05:16 |
حاج سعید حدادیان | |||
ردیف | توضیحات | حجم (KB) |
زمان |
1 | دانلود جلسه اول | 1,363 | 0:05:47 |
2 | دانلود جلسه دوم | 634 | 0:02:40 |
حضرت زهرا (س)
ان السعید، کل السعید، حق السعید من أحب علیا فی حیاته و بعد موته
همانا سعادتمند(به معنای) کامل و حقیقی کسی است که امام علی(ع) را در دوران زندگی و پس از مرگش دوست داشته باشد.
(مجمع الزوائد علامه هیثمى ، ج 9 ، ص 132
فرق بین محتوا و صورت : منطق ،تنظیم صورت تفکر می کند و کار به ماده ندارد . و از صورت و چینش کلام سخن به میان می اید
سخنرانی دارای :
1- محتوا:مواد تشکیل دهنده سخنرانی ما سخن میگوییم
درخواست نیاز به همکاری شما با وبلاگ تخصصی تبلیغ
دوست عزیز این وبلاگ متعلق به همه مبلغان وعلاقمندان به تبلیغ معارف اهل بیت علیهم السلام می باشد.
همکاری شما باعث موفقیت روز افزون ما و دست یابی به اهداف بلند ما در زمینه تقویت تبلیغ دینی خواهد بود.
همراهی تان را بی صبرانه چشم انتظاریم.
امام علی (علیه السلام):لا یُعابُ المَرْءُ بِتَاخیرِ حَقِّهِ، اِنّمَا یُعابُ مَنْ اَخَذَ ما لَیسَ لَهُ.
برای انسان عیب نیست كه حقش تاخیر افتد، عیب آن است كه چیزی را بگیرد كه حقش نیست..
It is not shame of a man if his right is postponed, but it is shame if he gives something to which he has no right.
روش خطابه و سخنوری |
مقدمه رابطه انسان با دیگران، اغلب از طریق، « زبان » و « گفتار » انجام میگیرد. كسانی كه از نعمت نطق محرومند، یا با داشتن زبان، از نحوه صحیح ارتباط برقرار ساختن با دیگران ناتوانند،بخش عظیمی از مقاصد خود را نمیتوانند به دیگران برسانند. « بیان » و « خطابه »، یكی از شیوههای تبلیغ و ادای مقصود و رساندن پیام و تربیت دیگران و كار فرهنگی و آموزشی است. كسی كه نتواند آموختهها و اندوختهها و اندیشههای خود را به صورت مطلوب، به دیگران منتقل كند، آن دانسته و اندوخته، بیثمر میماند. كلام، بر دیگران تأثیر میگذارد. اگر این سخنوری، از ویژگیهای فنی و مهارتهای لازم كه در « فن خطابه » مطرح است، برخوردار باشد، تأثیر سخن را چند برابر میكند، هر كس بتواند سخن خویش را به طور مؤثر و نافذ، در دل و جان مخاطبان بیشتری بنشاند، موفقتر است. انسان میتواند هنگام نیاز، لباس، ظرف و وسایل دیگران را عاریه بگیرد، ولی توانِ حرف زدن و مهارتِ سخنوری را نمیتوان از كسی عاریه گرفت. اصمعی گوید: مردی به فرزندانش توصیه كرد: فرزندانم! زبان و گفتار خویش را اصلاح و بسامان كنید؛ زیرا گاهی كه نیاز و حادثهای برای كسی پیش میآید و دوست دارد كه در آن هنگام خود را بیاراید، از این رو از دیگری مركب و جامه او را عاریه میگیرد، ولی هرگز كسی را نمییابد كه زبانش را به او عاریه دهد.[1] در حدیث، از علی ـ علیه السلام ـ نقل است كه: « احسَنُ الْكَلامِ ما زانَهُ حُسْنُ النِّظامِ وَ فَهِمَهُ الخاصُّ و العامُّ »[2] بهترین سخن آن است كه نظام نیكو آن را آراسته باشد و خواص و عامه مردم آن را بفهمند. شناخت این « حسن نظام »، چیزی است كه در علم بلاغت و فن خطابه روشن میگردد. از این رو، آنچه در این بخش از نظر شما میگذرد، نكاتی است كه هم به شیوههای ایراد سخن مربوط میشود، هم به كیفیت تنظیم مطلب و هم تمرینهای عملی و كسب مهارتهای تجربی؛ به علاوه، از آنجا كه معیار فهم و دانش هر كس را از روی سخن و كیفیت بیان او ارزیابی میكنند، سزاوار است كه « آداب سخن گفتنِ » نیك و شایسته را بیاموزیم. به قول سعدی: تا مرد سخن نگفته باشد عیب و هنرش نهفته باشد و این ترجمه كلام علوی ـ علیه السلام ـ است كه: « تَكَلّمُوا تُعرفوا، فَاِنَّ المرءَ مَخبوءٌ تحتَ لِسانِه »[3] مولوی هم به این نكته اشاره میكند: آدمی مخفی است در زیر زبان این زبان، پرده است بر درگاه جان چون كه بادی پرده را در هم كشید سرّ صحن خانه شد بر ما پدید كاندر آن خانه، گهر یا گندم است گنج زر، یا جمله مار و كژدم است یا بر آن گنج است و ماری بر كران زانكه نبود گنجِ زر بی پاسبان ماهیت خطابه سخنوری و خطابه، صرف سخن گفتن در یك جمع نیست، بلكه « برانگیختن » افراد است؛ چه نسبت به انجام یك كار، چه نسبت به بازداشتن از یك عمل. از این رو، در خطابه چنان باید سخن گفت كه مستمعان برانگیخته شوند و دارای انگیزه « عمل » یا « ترك عمل » شوند. به همین دلیل است كه خطابه یك « هنر » است و ویژگیهای خاصّی میطلبد؛ مثلاً باید چنان سخن گفت كه شنوندگان، برای جهاد، انفاق، كار، تحصیل، خدمت گزاری، ایثار و ... بر انگیخته شوند، یا از اموری همچون گناه، تنبلی، ترس و عقب نشینی، دنیا گرایی و حرص، تكبر و خود برتربینی، و ... دست بكشند. این در سایه تأثیرپذیری روحی شنوندگان و تأثیرگذاری نیرومند گوینده در دل و جان شنونده است و « هزار نكته باریكتر ز مو اینجاست». به تعبیر حضرت علی ـ علیه السلام ـ : « رُبَّ كَلامٍ أَنْفَذُ مِنْ سِهامٍ »[4] چه بسیار سختی كه نافذتر و كاریتر از تیرهاست. و طبق یك مثل یوگسلاوی: « حرف خوش، درِ آهنین را باز میكند». بر انگیختنها، یا بر اساس « مهر » و « محبت » است، یا بر پایه « كین » و « نفرت »؛ یعنی یا باید در دل طرف، شادی، عشق، امید و مهربانی آفرید، تا تحریك به عمل شود، یا باید سردی، افسردگی و ناخوشایندی پدید آورد، تا ترك كند. آنچه در این مسأله بر « خطیب » كمك میكند، عبارت است از: ـ عامل درونی شورانگیزی ـ روش تدریجی در برانگیختن مخاطب ـ موقع شناسی زمانی و مكانی ـ نكته سنجی و دقت در ویژگیهای شنوندگان ـ تناسب میزان انگیزش با موضوع ـ طبیعی بودن شورانگیزی، نه تصنعی. ابعاد فن خطابه در سخنرانی، از آنجا كه « مفاهیمی » برای « مردم » در یك جلسه عمومی « بیان » میشود، باید همه علوم و فنونی كه به نحوی قدرت و مهارت سخنران را در این سه زمینه (مفاهیم، مردم، بیان) افزایش میدهد، مورد توجه قرار گیرد. از این رو آشنایی با نكات زیر لازم است: 1. روان شناسی آگاهی از روحیات مردم و كششها و گرایشها و زمینههای « اثرپذیری » و شیوههای « اثرگذاری »، از عوامل موفقیت یك خطیب است. روان شناسی آگاهیهای مفیدی در این زمینه میدهد. 2. معلومات عمومی و اسلامی هر چه دانش عمومی، ذخایر فكر و معلومات سخنران در زمینههای مختلف، به ویژه در زمینه موضوعات مورد خطابه بیشتر باشد، سخنانش از غنا و محتوای بیشتری برخوردار خواهد بود و قدرت « جذب مخاطب » بیشتر خواهد شد و هرچه با معارف گسترده دین آشناتر باشد، میدان سخن برای او بازتر است. سخنران باید به بهترین وجه، توان بهره گیری از آیات و احادیث را داشته باشد. 3. ادبیات از آنجا كه در سخنرانی، استفاده از كلمه و كلام و جمله بندی لازم است، سخنران هر چه بر ادبیات تسلط بیشتری داشته باشد، سخنان او صحیحتر و استفاده از تعبیرات، بی غلطتر خواهد بود.آگاهی از اشعار، ضرب المثلها، تمثیلات و ... نیز در همین مقوله است. 4. تاریخ چاشنی سخن، حكایات است. سخنران باید هر چه بیشتر از تاریخ (تاریخ اسلام، ایران، جهان، زندگی نامه صحابه پیامبر و ائمه و علما و دانشمندان و عارفان و مشاهیر جهان و بزرگان علم و صنعت و ...) آگاه باشد تا بتواند با استفاده به جا از آنها، تأثیر سخن خویش را افزون كند. 5. معانی و بیان در این علم، فصاحت و بلاغت كه عهدهدار شیوههای درستی سخن و رسایی كلام است، مطرح میگردد. آگاهی از علوم بلاغی و شیوههای سخن آرایی و زیباییهای گفتاری، خطابه سخنران را زیبایی و تأثیر بیشتری میبخشد. 6. شناخت زمان نیازهای موجود در هر عصر و شرایطی، نوعی سخن میطلبد. خطیب موفق كسی است كه با درك بهتر نیازهای جامعه و مردم، سخنانی مفید و جهت دهنده و مرتبط با زمینههای موجود، ایراد كند و پا به پای زمان حركت داشته باشد. 7. منبع شناسی از مهمترین نیازهای سخنران آن است كه با كتب گوناگون در زمینههای مختلف آشنا باشد و بداند برای تهیه مواد سخنرانی به چه منابعی مراجعه كند. البته پر مطالعه بودن ناطق، به طور طبیعی او را كتاب شناس بار میآورد، ولی دانستنِ منابع خاصّ هر موضوع، برای ناطق بسیار مهم است.[5] عناصر خطابه در سخنرانی، دو مورد مهم باید مورد توجه قرار گیرد: الف. شكل و فرم ظاهری خطابه ب. محتوا و درونمایه سخن در هر یك از دو محور فوق نیز، عواملی باید به كار گرفته شود تا سخنرانی را مؤثر سازد. آنچه در یك خطابه مورد نظر است عبارت است از: 1. اقناع و باوراندن مسأله به مخاطب 2. جلب توجه شنوندگان به سخن 3. تأثیرگذاری كلام اما اسكلت و مجموعه یك خطابه تشكیل میشود از: 1. مقدمه و بیان موضوع 2. پرداختن به موضوع اصلی 3. آوردن حكایات و تمثیلهای مناسب 4. تنظیم شایسته و ترتیب مناسب مباحث 5. نتیجه گیری و پایان سخن اما « مقدمه »: بجز برخی سخنرانان و سخنرانیها كه نیازی به « مقدمه » نیست، اغلب باید سخنران مطالبی را به عنوان مدخل كلام بیاورد، تا شنوندگان هم به موضوع، هم به سخنران و هم به اهمیت بحث، توجه پیدا كنند. مقدمه، از نظر تناسب با گوینده، موضوع، جلسه، و مخاطبان باید تنظیم شود. آنچه خوب است در مقدمه رعایت شود: 1. متناسب با مقتضای حال و موقعیت جلسه باشد 2. طبیعی و دور از تصنع باشد 3. طولانی نباشدكه ملال آور شود (علی ـ علیه السلام ـ : آفهُ الكلامَ الإطاله)[6] 4. مرتبط به بحث باشد (رعایت براعت استهلال) 5. وعدههای غیر عملی و لافهای گزاف نباشد. 6. آرام، سنگین و با وقار شروع شود 7. در مقدمه، از خودستایی یا اظهار ناتوانی و عجز، پرهیز شود. تنظیم مقدمه كه پنجرهای به روی مباحث اصلی است، خوب است پس از تكمیل مواد اصلی سخن باشد، تا بهتر بتوان مطالب مرتبط به اصل موضوع را در مقدمه بیان كرد. تنظیم محتوا: آفت و اشكال برخی سخنرانیها، « كم محتوایی » است برخی « نامرتب بودن». پس، ناطق باید هم به محتوای غنی و سودمند و نكات جالب و سازنده و نو توجه كند، هم شیوه عرضه و قالب بیان و تدوین مطالب را به صورت به هم پیوسته و مرتبط و منسجم رعایت كند. سخن، باید دارای نكات برجسته باشد، شروع خوب و خاتمه مناسب داشته باشد، از مطالب تكراری یا تكرار مطالب پرهیز شود، هر مطلب در جای خود باشد و نظم منطقی بر مجموعه سخن حاكم باشد. با یك تشبیه، میتوان خطابه خوب و بد را اینگونه مثل ترتیب اعداد، بیان كرد: صحبت خوب: ‘ مثل ترتیبِ 6،5،4،3،2،1 (مرتب) صحبت بد: ‘ مثل ترتیبِ 6،5،3،4،1،2 (بی ترتیب) صحبت بدتر: ‘ مثل 6،1،2،3،1،2 (بی ترتیب و با تكرار)[7] سخنرانی هم مثل بنایی و خیاطی. [1] . قال رجل لبنیه: یا بَنیَّ ! اَصلحوا السنتكم فانَّ الرّجل تنوبُهُ النائبهُ یُحبّ اَن یتجمّل فیها فیستعیرُ مِن اخیهِ دابّتَه و ثوبَه، و لا یَجدُ مَن یُعیره لسانَه. مصنفات شیخ مفید، ج 2، ص 91. [2] . غرر الحكم. [3] . نهج البلاغه، فیض الاسلام، حكمت 384. [4] . غرر الحكم. [5] . به بحثِ « كتاب شناسی » در همین مجموعه مراجعه كنید. در زمینه موضوع شناسی و محورهای مباحث، برای آشنایان به عربی كتاب « زاد المبلّغین » محسن محمد عطوی و « مفتاح الخطابه و الوعظ » محمد احمد العدوی و « معجم الموضوعات » مناسب است. [6] . غرر الحكم. [7] . از كتاب « فن سخن گفتن »، دكتر مظلومی، ص 14. |
در شماره پیشین بخش اول از گفت و گوی نمادین با امیرمؤمنان حضرت علی (علیه السلام) در خصوص روش سخنوری را از نظر گذراندید اینک بخش دوم از این گفت و گو را می خوانید. 22ـ یا امیرالمؤمنین! گاهی بعضی از منبری ها و سخنران ها سخنان خود را بسیار طول می دهند؛ به گونه ای که آدم خیلی خسته می گردد و هِی از این پا به آن پا می شود و دلش می خواهد هر چه زودتر مجلس تمام گردد و از آن مجلس بیرون رود و راحت شود. آیا اینان کار درستی می کنند؟ و آیا همین طول دادنِ سخنرانی هایشان باعث نمی شود که مردم نسبت به منبر و منبری و سخنرانی و سخنران دلزده گردند؟ از آفت هایی که دچار برخی از سخنران ها و سخنرانی ها شده، همین آفت است. نمی دانم مگر این ها نشنیده اند که من گفته ام:
«آفة الکلام الإطالة»آفت سخن گفتن، طول دادن آن است. (995) 23. یا علی! گاهی اوقات، برخی از شنوندگانِ فضول و با شیطنت، در هنگام سخنرانی مَتَلک یا تیکه ای به سخنران می پرانند و یا گاهی به اصطلاح معروف، «پارازیت» می اندازند. سخنران در برخورد با این گونه شنوندگان چه کار باید بکند؟ گاهی در برابر این گونه شنوندگان باید دانست:
«ربّ کلام جوابه السکوت»چه بسا سخنی که پاسخ آن، چیزی جز سکوت نیست. (495) 24. اماما! گاهی در سخنرانی حرف اشتباهی می زنیم و یا خطایی را مرتکب می شویم و در همان موقع و در همان سخنرانی یا در شب و یا شب های بعد از آن و در جلسه یا جلسات بعدی، متوجه اشتباه و خطای خود می گردیم. در این گونه موارد می خواستم بدانم که آیا در برابر شنوندگانِ خود باید به خطا و اشتباهِمان اقرار و اعتراف کنیم و آن را ذکر نماییم و یا به طور کلی بگوییم که مثلاً دیشب خطا و اشتباهی را در سخنانمان داشته ایم و به جزئیات آن اشاره نکنیم و فقط از آنان عذرخواهی نماییم؟ باید توجه داشت که یکی از نکات در این گونه موارد این است:
«ربّ جرم أغنی عن الإعتذار عنه الإقرار»چه بسا خطا و اشتباهی که اقرار و اعتراف کردن به آن، شخص را از عذر خواهی در برابر آن بی نیاز می کند. (147) 25. علی جان! آیا در همه جا باید به طور یکسان سخن بگوییم و یا بسته به جاها و افراد و زمان های گوناگون باید به صورت های گوناگون سخنرانی کنیم که حتی از حالت یکنواختی و غیر متنوع نیز خارج شود؟ بله! درست است، چون:
«لکلّ مقام مقال»برای هر جای خاصی سخن خاصی وجود دارد. (952) 26. یا مولا! چنانچه بخواهیم در سخنرانی هایمان مردم را موعظه کنیم و به آنان پند و اندرزی دهیم، بهترین پند و موعظه چیست؟ یکی از بهترین پندها این است:
«أنفع المواعظ ما ردع»سودمندترین پندها و موعظه ها آن است که دیگران را از گناه باز دارد. (414) 27. سؤال کوتاهی داشتم آقا جان! در سخن گفتن با مردم و سخنرانی کردن برای آنان، چگونه حرف بزنیم و رفتار بکنیم تا مخاطبان و شنوندگانمان با ما خوش بیان و خوش برخورد باشند؟ سؤال خوبی است و راهش هم این است؛ هر چند راه های دیگری نیز وجود دارد:
«أجملوا فی الخطاب تسمعوا جمیل الجواب»با دیگران زیبا سخن بگویید تا پاسخ زیبا هم از آنان بشنوید. (294) 28. پیشتر و بیشتر آموختیم که چه سخنی را بگوییم. مولا جان! حالا اگر امکان دارد برای ما بفرمایید که چه سخنی نگوییم؟ یکی از سخنانی که باید گفته نشود، این است:
«... لا تقل ما یکسبک وزرا أو ینفرّ عنک حرّا»سخنی را نگو که گناهی را برای تو به بار آورد و یا انسان آزاده ای را از تو براند. (945) 29. یا امیر مؤمنان! می دانیم که عادت ها بر دو نوعند: یکی عادت های خوب و دیگری عادت های بد. به نظر من، از عادت های بد در هنگام سخنرانی این است که سخنران با تسبیح خود بازی کند، یا عمامه اش را بالا و پایین ببرد، یا با انگشتانش عینک خود را جا به جا نماید، یا مرتب انگشتش را به سوی مخاطبان خود نشانه رود، یا با انگشتر و دکمه لباس خویش بازی کند و یا چیزهای دیگری مانند آن. اینک شما از عادت های خوب سخنور برای ما بفرمایید. یکی از عادت های خوب برای سخنور این است:
«عوّد لسانک لین الکلام...»زبان خویش را به نرم گویی عادت دهید. (792) 30. مولای ما! اگر ممکن است یکی از علت های استقبال مردم از سخنرانان موفق را برای ما بیان بفرمایید تا آن را در سخنرانی هایمان به کار گیریم و ان شاءالله ما هم سخنران موفقی شویم و باشیم؟ چون خیلی از ما دوست داریم که به اصطلاح، تعداد «پامنبری»هایمان فراوان باشند و جای سوزن انداختن در مجلس نباشد. یکی از راه های استقبال مردم از سخنرانی ها و افزایش تعداد آنان در سخنرانی ها، توجه به این نکته مهم و کوتاه و ساده است:
«من عذب لسانه کثر إخوانه»هر کس شیرین سخن باشد، برادران (و دوستان) او فراوان شوند. (1028) 31. یا مولا! تعدادی از خطیبان گاهی لاف می آیند و لاف زنی و خالی بندی جزء عادتشان شده است. آیا این کار برای آنان نتیجه ای هم در برخواهد داشت؟ نه:
«رب صلف أورث تلفا»چه بسا لاف زنی که جز از دست دادن چیزها، چیزی به دست نمی آورد. (608) 32. سؤال کوتاهی از حضرت داشتم و آن سؤال این است که مخاطبان و شنوندگان ما چرا گاهی خسته و آزرده می شوند؟ از علت های مهم آن، پر گویی است:
«کثرة الکلام تملّ السّمع»پرگویی باعث می شود که گوش از نظرِ شنیدن خسته و آزرده گردد. (995) 33. تعدادی از سخنوران، با تردید و دو دلی سخن می گویند و محکم و استوار و با قاطعیت، سخنرانی نمی کنند؛ البته نظرم این نیست که متکبرانه و جاه طلبانه و بزرگ بینانه سخن بگویند، بلکه می خواهم بگویم که اینان از روی اعتقاد قلبی و برهان عقلی و با استحکام سخنرانی نمی نمایند. مولا جان! این کارِ درستی است؟ این گونه سخنوران اشتباه می کنند و باید بدانند:
«أحسن القول السداد»بهترین سخن، آن است که محکم و استوار باشد. (480) 34. یا مولا! تعدادی از منبری ها و سخنران ها گاهی عصبانی می شوند و تعصب بی جا به خرج می دهند و حرف های نادرستی می زنند و گویی می خواهند به سوی مستمعان خود تیر شلیک کنند، آیا این گونه شلیک کردن، کار پسندیده ای است؟ فرزندم! بهترین شلیک تیر این است:
«أصوب الرّمی القول المصیب»بهترین تیری که به سوی هدف شلیک می شود، سخن درست است. (438) 35. مولا! با کمال تأسف باید به محضرتان عرض کنم که گاهی برخی از منبری ها و سخنوران، در مجالس و جلسات سخنرانی هایشان از هر کسی تعریف و تمجید می کنند؛ به ویژه در مجالس ختم و فاتحه دیده می شود، شخصی که از دنیا رفته است، نه فقط آدم خوب و نیکو کاری نبوده، بلکه آدم بد و نکوهیده ای هم بوده است. و بعضی از سخنران ها، آن چنان از این مرحوم یا مرحومه تعریف و تمجید می نمایند که مگو و مپرس. اگر می شود اینان را نصیحتی بفرمایید تا از این کارها کمتر بکنند؛ هر چند تعریف و تمجید کردن از کسی در حد طبیعی و عادی اشکالی ندارد. یکی از بهترین نصیحت های من به آنان این است:
«أعظم اللّؤم حمد المذموم»بزرگترین فرومایگی برای آدمی این است که از شخص بد و نکوهیده تعریف و تمجید کند. (385) 36. گاهی اوقات برخی از سخنوران، حد و مرز خویش را رعایت نمی کنند و از موضوعات و مسائلی سخن می گویند که در حدِ قد و قواره آنان نیست و به اصطلاح معروف، این سخنان از دهانشان بزرگ تر است ؛ مثلاً نه درس عرفان خوانده اند و نه به مسائل عرفانی عمل کرده اند، اما مرتب دم ازعرفان و مسائل عرفانی می زنند و خود را عارف جلوه می دهند؛ یا اهل سیر و سلوک و کرامات و مکاشفات نیستند، ولی از سیر و سلوک و کرامات و مکاشفات سخن می گویند، و خویش را سالک نشان می دهند. می خواستم از حضرت بپرسم که نظر مبارکشان در این زمینه چیست؟ شفاف و صریح به شما بگویم:
«لا عقل لمن یتجاوز حدّه و قدره»کسی که پایش را از حد و منزلت خویش فراتر می گذارد، عقل ندارد. (198) 37. مولا جان! می گویند که یکی از شرایط مهم سخنوری «بلاغت» است. می خواستم از شما بپرسم که نشانه «بلاغت» چیست؟ بلاغت نشانه های مختلفی دارد که یکی از آن نشانه ها را برای شما می گویم:
«أیة البلاغة قلب عقول و لسان قائل»نشانه بلاغت و رسایی، داشتن دلی سرشار از خِرَد ورزی و زبانی سرشار از گویایی است. (1026) 38. ای علی! ما نمی دانیم چند دقیقه و یا حتی چند ساعت باید سخنرانی کنیم. برخی ها می گویند که فقط 20 دقیقه سخنرانی کنید و اگر قدرت خنداندن و با نشاط نگه داشتن مردم را نیز دارید، تا 30 دقیقه هم می توانید سخنرانی نمایید. برخی دیگر می گویند که بین 40 تا 50 دقیقه سخنرانی کردن، خوب و مناسب است. عده ای هم می گویند که کمتر از 90 دقیقه صحبت کردن فایده ای ندارد و بحث ها ناقص و ناتمام می ماند. مولا! آیا ملاک و معیار خاصی در این زمینه وجود دارد که ما به آن عمل کنیم؟ از معیارها در کمیت و مقدار سخنرانی این است که بدانیم:
«خیر الکلام ما لا یملّ و لا یقلّ»بهترین سخن، آن است که نه خسته کننده و آزار دهنده، و نه اندک و مختصر باشد. (995) ادامه دارد |
خلاصه مطالب ارائه شده استاد ماندگاري در جلسه گروه هاي مهارتي تخصصي تبليغ - گروه 1/2
1) نظام منبر مطلوب:
5 بخش دارد:
الف- مقدمه ! با رعايت 4 تناسب: زمان- مكان- موضوع- مخاطب
* چند دقيقه اول منبر حرف اول و آخر را مي زند.
* مبلغ بايد اجتهاد تبليغي بلد باشد.
ب- متن متنوع ! مراعات 10 فاكتور مهم :
1- ريز موضوعات
2- آيات موضوعي
3- روايات موضوعي
4- ادعيه
5- تمثيلات
6- اشعار
7- قصه و داستان
8- ارائه آمار ! مثلاً در بحث اسراف- ثواب جماعت- صلوات و...
9- كلمات بزرگان
10- فهرست منابع موضوعي- سي دي- سايت- مجله- كتاب
معرفي چند كتاب:
الف- فروغ بي پايان
ب - خورشيد بي غروب و فرهنگ آفتاب - عبدالمجيد معاديخواه
ج - فهرست موضوعي قرآن- دكتر محمود راميان
د - التفسير المعين
ه - مباني تعليم و تربيت در قرآن و روايات - رضا فرهاديان
ج- ايجاد انگيزه در مخاطب: پيوند به يك نياز- پيوند به يك مشكل
د- بخش ارائه راه كار عملي ! دو نوع ظرف :
1- عتيقه گي (قيمتي) ! استفاده كمتر ! مثل امام
2- دم دستي (ملامين) ! استفاده بيشتر ! مثل ديگران
ه- گريز مناسب ! با رعايت 4 تناسب:
1- موضوع
2- زمان
3- مكان
4- مخاطب
2) مبلغ ! بايد سوز، سواد و سليقه داشته باشد.
3) بهترين هنر در خطابه:
الف- گزينش خوب
ب- چينش خوب
ج- پردازش خوب
4) براي روضه خواني :
الف- بهترين روش استفاده از قسمت هايي از دعاي توسل
ب- عادت به خواندن زبان حال
ج- خواندن امن يجيب ...
5) منبر:
الف- طرح مي خواهد ! مهندسي منبر ! طرح يعني نقشه ذهني براي اجراي بهتر منبر
ب- يا خطابه اي است و يا محاوره اي
6) ثمرات دسته بندي:
1- مخاطب را مرعوب مي كند. (ميخكوب)
2- حسن زيباگرايي را ارضاء مي كند.
3- باعث دوام و ماندگاري پيام مي شود.
4- قابليت بيان براي پيدا مي كند.
5- به تبيين و تحليل بحث كمك مي كند.
6- در فيش نويسي حداقل را مي آورد. (خوب گوش مي كند)
7- اگر اين دسته بندي با جملات موزون باشد خيلي بهتر است.
8- دسته بندي مستند روايي دارد.
9- باعث ايجاد انگيزه مستمر مي شود.
10- خلاقيت در بحث مي آورد.
7) براي موفقيت در امر تعليم و تعلم و تحقيق رعايت 5 نكته مهم ضروري است:
1- پيش مطالعه
2- تمركز در كلاس
3- مطالعه مستمر پشت سر هم
4- مباحثه
5- خلاصه برداري
8) در بحث منبر سه مطلب مهم:
1- منبر سازي ! ساختن عنوان خوي ! براي ايجاد انگيزه ! زيبا جلوه دادن
2- مواد سازي (محتوي= حرف خوب زدن)
3- سبك خوي (قالب= خوب حرف زدن)
9) رمز موفقيت:
1- كوشش ! توفيق
2- كوشش ! تلاش
•
بسم الله الرحمن الرحیم
•
•
•
در سلسله نوشتار ( مهارتهای تبلیغ) برآنیم که قدری از جنبههای معرفتی در عرصهی تبلیغ دینی فراتر رفته و به جنبههای کاربردی و مهارتی در این حوزه بپردازیم. لکن پیش از هر چیز ضروری است به عنوان درآمد بحث با قلمرو تبلیغ و ساختار آن آشنا شویم.
در این قسمت به مباحث ذیل پرداخته شده است:
1 ) آشنایی با قلمرو تبلیغ دینی که سه حوزه را در بر میگیرد:
1 ـ 1 ) معرفت دینی که تعالیم و آموزههای دین را شامل میشود.
1 ـ 2 ) مهارتهای دینداری که نحوهی کار بست تعالیم و آموزهها در زندگی را میآموزد.
1 ـ 3 ) بصیرت دینی که در تعامل معرفت و مهارت به شخص دیندار این توان را میدهد که در فتنهها و حوادث پیچیدهی حیات اجتماعی و سیاسی با تحلیلی صحیح از مسایل، راه درست را بشناسد و تشخیص دهد.
2 ) آشنایی با ساختار تبلیغ دینی که مؤلفههای اصلی آن عبارتند از:
2 ـ 1 ) بنیانهای تئوریک نظام تبلیغ دینی.
2 ـ 2 ) روشهای تبلیغ دینی.
2 ـ 3 ) ابزارها و وسایل تبلیغ دینی.
2 ـ 4 ) اهداف و غایات تبلیغ دینی.
در این مقاله خواهیم دید که دو مؤلفه از مؤلفههای اصلی ساختار تبلیغ دینی، یعنی بنیانهای تئوریک نظام تبلیغ دینی و اهداف و غایات تبلیغ دینی، ثابت و کشفی و استنباطی از متون دینی و سیرهی اولیای دین علیه السلام هستند و دو مؤلفهی دیگر، یعنی روشهای تبلیغ دینی و ابزارها و وسایل تبلیغ دینی، متغیر و اختراعی و وضعی میباشند.
واژگان کلیدی:
تبلیغ، ساختار، معرفت، مهارت، بصیرت، نوسازی.
1 ) آشنایی با سه حوزهی تبلیغ دینی
تبلیغ و ترویج دین، هم جنبهی معرفتی دارد و هم جنبهی مهارتی.
جنبه معرفتی از مقولهی دانستن است و جنبهی مهارتی از مقولهی به کار بستن. زندگی و حیات بشر علاوه بر آن که نیاز به دانستهها دارد، اگر نگوییم بیش از آن، دست کم به اندازهی آن نیاز به مهارتهای زندگی دارد. برای یک فرد دیندار، دین مؤلفهای اساسی در زندگی است و در حقیقت، زندگی و حیات او با دین عجین است. برای یک فرد دیندار ضروری است که کسب مهارت نماید که چگونه تعالیم دینی را در زندگی خویش به کار بندد. جنبههای معرفتی و مهارتی تبلیغ دینی در صورتی که در کنار هم رشد نمایند و به تناسب مورد اعتنا قرار گیرند موجد بصیرت دینی در جامعهی دینداران میگردند.
دیندار بصیر کسی است که نه تنها معارف، آموزهها و تعالیم دینی را در زندگی فردی و اجتماعی خود به آسانی به کار میبندد بلکه در هنگام پیچیدگی شرایط در موقع بروز فتنهها و در مواجهه با مسایل و اتفاقات و حوادث چند وجهی و ذو ابعاد، با تامل و تعمق دقیق و تفکیک وجوه و ابعاد از یکدیگر، راه درست را از مواجههی نادرست تشخیص میدهد و قدرت و توان تمیز حق از باطل را دارد.
از این روی تبلیغ دینی با سه حوزه سر و کار دارد:
1 ) معرفت دینی
2 ) مهارتهای دینداری
3 ) بصیرت دینی
رابطهی تعاملی سه حوزهی مذکور در نمودار (1)نشان داده شده است
نمودار (1 )
نگاهی به تاریخ اسلام و حوادث پس از رحلت پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله ، جنگهای سهگانهی امیر مؤمنان علی علیه السلام، آنچه بر امام مجتبی علیه السلام، در جامعهی دینی آن روزگار رفت و مصیبت عظیم کربلا و حوادث مربوط به سالار شهیدان اباعبدالله الحسین علیه السلام، و خاندان عصمت و طهارت ما را به این نتیجه رهنمون میکند که همگی در فقدان بصیرت دینی در جامعه دینداران اتفاق افتاد.
2 ) آشنایی با ساختار تبلیغ دینی
یکی از مهمترین مسایل در یک نظام تبلیغی، که به روشن شدن استراتژی تبلیغ کمک میکند، شناخت عناصر ساختاری یک نظام تبلیغی است. در ساختار تبلیغ هر اندیشهای، عناصر ساختاری چهارگانهی ذیل نقش دارند:
1 ) مبادی و بنیانهای تئوریک تبلیغ؛
2 ) روشهای تبلیغ؛
3 ) ابزار و وسایل تبلیغ؛
4 ) اهداف و غایات تبلیغ؛
(ساخت یا ساختار (Structure ) بیانگر نظم و نسق مجموعهای از اشیاء، اجزاء، و نیروهایی است که کنار یکدیگر قرار گرفتهاندتا یک کل را تشکیل دهند) (1 )
یک سری از عناصر در همهی ساختارها به طور اشتراکی وجود دارند. به عنوان نمونه، هر سازهای بر مبنای یک ساختار خاص ساخته میشود، اما همهی سازهها در این که مبتنی بر ساختار هستند و ساختار آنها متشکل از بنیان و اساس است و در ساخت آنها از روش و ابزار ویژهای استفاده شده است و این که این سازهها، هر یک برای هدف مشخصی به وجود آمدهاند، مشترکند. بنابراین عناصر و مؤلفههای عمومی ساختاری ذکر شده برای ساختار هر نوع تبلیغی مهم و از ارکان اصلی است. آنچه منشا تفاوت است، محتوایی است که عناصر عمومی مذکور را خاص مینماید. این جاست که مبادی و بنیانهای تئوریک تبلیغ در اندیشهی دینی بر جهان بینی و ایدئولوژی خاصی استوار میشود.
در هر نظام و ساختار تبلیغی، روشها و ابزار تبلیغ با یک چارچوب مخصوص، محدود و تعریف میشوند.
در نظام تبلیغ دینی این چارچوب، نظام ارزشی ثابت و مبتنی بر وحی است. هدف و غایت نیز در نظام تبلیغ دینی چنین است.
اینک سؤال اساسی این است که ( آیا ساختار تبلیغی دین، در متن دین تعریف شده است و چیستی و چگونگی آن را باید از خود دین پرسید و به عبارت دیگر کشفی و استنباطی است یا این که باید بر اساس یک سری بنیانهای کلی، که از دین أخذ میشود، خود به ساخت آن همت گماریم، و به عبارت دیگر اختراعی و وضعی است؟) این سؤال را (مسألهی 1 ) مینامیم.
پاسخ ما به (مسألهی 1 ) این است که از میان چهار مؤلفه و عنصر اصلی ساختار تبلیغ دینی، دو مؤلفهی بنیادهای تئوریک تبلیغ دینی و أهداف و غایات تبلیغ دینی، کشفی و استنباطی هستند، یعنی باید با رجوع به متون دینی آنها را یافت و دو مؤلفهی روشهای تبلیغ دینی و ابزار تبلیغ دینی عناصری هستند که بر حسب شرایط و مقتضیات مختلف دچار تحول میشوند و در هر عصری و برای هر قومی تابع مختصات فرهنگی و اجتماعی هستند.
دو مؤلفهی روش تبلیغ دینی و ابزار تبلیغ دینی عناصر نوشوندهی ساختار تبلیغ دینی هستند و همین عناصر در چارچوب مؤلفههای ثابت ساختار تبلیغ دینی، یعنی مبانی و اهداف، تضمین کنندهی اثر بخشی و کارایی تبلیغ دینی میباشند.
اگر دینی برای تبلیغ خود سیستمی کارآمد نداشته باشد، دچار رکود میگردد. اسلام کارآمدترین سیستم تبلیغ دینی را دارد، زیرا در کنار عناصر ثابت، به عناصر متغیر و نوشونده نیز اهمییت داده است و همین ضامن نو سازی دائمی نظام تبلیغ در حوزهی اسلام است. عناصر ثابت این نظام، کشفی و استنباطی است و عناصر متغیر آن وضعی و اختراعی.
بخش کشفی و استنباطی نظام تبلیغ دینی باید از متون دینی و سیرهی اولیای دین کشف و استخراج شود و به طور ثابت به عنوان یک چارچوب نظری و جدول ارزشی، در نظام تبلیغ دینی قرار گیرند.
اما بخش وضعی و اختراعی نظام تبلیغ دینی با توجه به مقتضیات هر عصر، توسط مؤمنان بصیر ساخته و پرداخته میگردد. البته باید توجه داشت که همین بخش نوشوندهی نظام تبلیغ دینی نیز باید
با اعتنا به اصل عدم تزاحم با بنیانهای ارزشی و اهداف اصلی نظام تبلیغ انجام پذیرد.بنابراین با متغیر انگاشتن مؤلفههای روشی و ابزاری در ساختار دعوت دینی و تعیین اصل وابستگی و میزان و نیز چگونگی آن به شرایط فرهنگی، قومی، زبانی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، سنی، جنسی، سطح معرفتی و ........خود به خود عنصر نو سازی به عنوان یک پدیدهی ثابت در بطن ساختار فوق قرار خواهد گرفت و چنین نظام تبلیغی با چنین خصوصیاتی، دائماً پویا متحول و نوشونده خواهد بود.
در نمودار (2 ) به روشنی پیداست که روشها و ابزار تبلیغ دینی در چارچوب مبانی و اهداف ارزشی دینی در تعاملی دوسویه نوشوندگی و پویایی ساختار تبلیغ دینی را تضمین میکنند.
نمودار (2)
سیدمجید ظهیری
فرازهائي از وصيتنامه شهيد صادق غيبي آر پي جي زن گردان عمار:
ستايش و حمد از آن خدايي است كه دنيا را محل آزمايش بندگان و آخرت را مكان چشاندن و دادن نتايج اعمال قرار داده است . ستايش از آن خدايي است كه حي و قيوم و رحمان و رحيم وغفو و كريم است.
پدر و مادر عزيزم از شما مي خواهم كه پس از شهادتم صبر پيشه كنيد چون اين راهي را كه من انتخاب كردم همان راه يگانه پاسدار كربلا حسين بن علي عليه السلام است كه براي احقاق حق مستضعفين از مستكبرين خون خود و همراهانش را داد .پدر و مادر عزيزم من ميميرم براي جنگ با كفار براي جهاد در راه اسلام و براي ياري كردن نائب امام زمان عجله الله تعالي فرجه الشريف كه چنين مرگي براي من سعادتي است.
خواهران و برادران عزيز خداوند تبارك و تعالي چند امانت بزرگ را به ما سپرده است كه يكي از آنها نظام جمهوري اسلامي است كه با خون هزاران شهيد بر پا شده است.از شما ملت يكپارچه ايران مي خواهم كه دعا و استغفار در درگاه خدا را از ياد نبريد كه دعا دواي تمام بيماري هاست. از شما جوانان مي خواهم كه حضورتان را در جبهه هاي نور عليه ظلمت ثابت نگه داريد و از شما مي خواهم كه در راه امام بيشتر دقت كنيد و سعي كنيد كه عظمت او را بيابيد و خود را تسليم فرمانهاي او بكنيد.
سلام مرا به امام عزيز برسانيد و به او بگوييد كه تا آخرين قطره خونم در سنگر نبرد با دشمن بودم و هرگز ذلت را بر مردن ترجيح ندادم و تا آخرين قطره خوني كه داشتم از اسلامي شدن جهان دفاع كردم و جنگيدم تا به شهادت رسيدم .
از پدر و مادرم مي خواهم كه پاهايم را باز بگذارند و نبندند تا منافقان بفهمند كه من با پاههاي خودم به جبهه راهي شدم و كسي مرا به اجبار به اينجانياورده است. و چشمهنم را باز بگذاريد كه منافقان بفهمند كه من با چمشمان باز و آگاه از تمتام مسائل به جبهه آمدم و به شهادت رسيدم و دستانم را مشت كنيد كه منافقين بدانند كه من با مشتم به دهان آنها مي زنم تاآنها ديگر به مردم ما ظلم و ستم روا نداشته باشند و مردم ما را ناجوانمردانه به شهادت نرسانند.
روحش شاد و راهش پر رهرو باد.
بخشی از کرامات حضرت معصومه سلام الله علیها
زن فلجی را از کاشان به منظور شفا گرفتن از حضرت معصومه (علیهاالسلام) به حرم خانم آورده بودند. نیمههای شب بود كه خادمان با صدای فریاد زن به سویش آمدند، دیدن که زن روی پاهایش ایستاده و راه میرود و میگوید بیبی شفایم داد.
- دخترک بعد از این که فهمید باید چشمش عمل شود خیلی بیتابی میکرد، چون خیلی ترسیده بود. به پدرش گفت مرا به حرم حضرت معصومه ببرید شفایم را از خانم میگیرم. پدر او را به حرم برد. دخترک به طرف ضریح مقدس دوید با گریه و ناله، چشمانش را به ضریح میمالید و به خانم میگفت که از عمل میترسد، نکند چشمانم کور شود. و همین طور ناله میکرد و از خانم شفایش را درخواست میکرد. با اصرار پدر از حرم خارج شده و به صحن آمد ناگهان پدر نگاهش به چشم دخترک افتاد. وای خدای من از لکه سفید در چشم خبری نیست. بله دخترک شفا گرفته بود.
- عنایات حضرت فاطمه معصومه (علیهاالسلام) منحصر به جنبه مادی و اقتصادی و ظواهر زندگی نبوده و در این محدوده خلاصه نمیشود بلکه آنان که تشنه مقامات معنوی و طالب علماند و به دنبال حل مشکلات علمی، گام برمیدارند؛ با استمداد از انفاس قدسیه ایشان و در پرتو توسل به ذیل عنایت آن مکرمه، حجابهای علمی را کنار زده و حاجاتشان روا شده است.
ملاصدرا یکی از آنان است که هرگاه دچار مشکل علمی میشد رهسپار حرم یار شده و از وجود مقدس خانم مدد جسته و با جواب باز میگشت.
- سیدی از شدت فقر و بالا رفتن بدهکاریش به مغازهدار محله دیگر روی این را نداشت به درون محل برود. روزی از شدت ناراحتی با خود گفت به حرم عمهام حضرت معصومه (علیهاالسلام) میروم و درد دلم را به ایشان میگویم که چه باید بکنم.
مرد میگوید: با عصانیت وارد صحن شدم ناگهان خانمی با پوشش کامل به سمت من آمد و پاکت نامهای به دستم داد و گفت آقا سید این مال شماست. من که عجله رفتن به سمت ضریح مطهر را داشتم به پاکت توجهای نکردم کمی جلوتر توجهام به پاکت جلب شد. در آن را گشودم دو هزار تومان پول در آن بود. دنبال زن گشتم نیافتمش. دریافتم که هدیهای از جانب حضرت فاطمه معصومه (علیهاالسلام) دریافت کرده و سخت از نحوه سخن گفتنم با خانم شرمسار شدم.
از اینگونه عنایات و کرامات از سوی حضرت فاطمه معصومه (علیهاالسلام) کم نیست و چه بسیارند کسانی که در هنگام غم و درد و اندوه به حرم مطهر خانم پناهنده شده و دست توسل را به بارگاه ملکوتی ایشان بلند کرده و طلب استشفاء و رفع درد و نیاز خود میکنند.
چه بسیارند افرادی که با دلی سرشار از امید و توکل به خداوند در حریمش عرض حاجت میکنند و امید اجابت دارند. چرا که حضرت را کریمه اهل بیت میخوانند.
و چه بسیارند کسانی که حاجت خود را از کریمه اهل بیت گرفتهاند و جایی نقل نکردهاند.
در این فضا امکانی فراهم شده است، تا شما دوستان که دلتان به پنجرههای ضریح مطهر حضرت معصومه (علیهاالسلام) گره خورده و عاشق وجود مطهر ایشان هستید
هر آنچه از فضائل و از کرامات کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (علیهاالسلام) می دانینید را به رشته تحریر در آورید.
ريختن شراب روي يک زن فلسطيني توسط يک پسر اسرائيلي . . .
با خودت می گویی!
کاش دنیا علی داشت...
می گویی
کاش دنیا پدر داشت.
فکر می کنی به این که اگر دنیا پدر داشت،
هیچ بچه ای گرسنه نمی بود...
فکر می کنی،
به روزهای یتیم شدن عالم...
به اینکه این روزها بود...
من اما،
در این غوغای یتیمی،
و حالا که دست بشر از انسانیت کوتاه مانده،
فکرم که به جایی نمی رسد...
می گویم لااقل کاش سومالی نفت داشت...
مارگارین (کره ی گیاهی )
مارگارین نوعی ماده ی غذایی شبیه به کره است که از چربیها و روغن های گیاهی به دست می آید . و برای مقوی شدن آن ویتامینهایی به آن افزوده می شود. مارگارین در سال ١٨۶٧ توسط یک شیمیدان فرانسوی به نام ( مگ موریس) تولید شد . وی به دلیل یافتن جایگزینی ارزان برای کره از دولت وقت فرانسه جایزه ای دریافت کرد.
امروز بسیاری از مردم به دلیل وجود چربیهای مضر کمتر از مارگارین استفاده می نمایند.
دوست داشتن کسانی که دوستمان دارن کار بزرگی نیست،مهم ان است انهای که ما را دوست ندارند ،دوست بداریم
....:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::...
زندگی مثل یه دیکته می مونه که هی می نویسیم و بعد خط میزنیم
ولی زمانی به خودمون می اییم که میگن وقت تموم شده ورقه ها بالا
....:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::...
خود ارزیابی
پسر کوچکی وارد مغازه ای شد، جعبه نوشابه را به سمت تلفن هل داد. بر روی جعبه رفت تا دستش به دکمه های تلفن برسد و شروع کرد به گرفتن شماره. مغازه دار متوجه پسر بود و به مکالماتش گوش می داد.
پسرک پرسید:
خانم، می توانم خواهش کنم کوتاه کردن چمن های حیاط خانه تان را به من بسپارید؟
زن پاسخ داد:
کسی هست که این کار را برایم انجام می دهد.
پسرک گفت:
خانم، من این کار را با نصف قیمتی که او می دهد انجام خواهم داد.
زن در جوابش گفت که از کار این فرد کاملا راضی است.
پسرک بیشتر اصرار کرد و پیشنهاد داد:
خانم، من پیاده رو و جدول جلوی خانه را هم برایتان جارو می کنم. در این صورت شما در یکشنبه زیباترین چمن را در کل شهر خواهید داشت.
مجددا زن پاسخش منفی بود.
پسرک در حالی که لبخندی بر لب داشت، گوشی را گذاشت.
مغازه دار که به صحبت های او گوش داده بود به سمتش رفت و گفت:
پسر...، از رفتارت خوشم آمد؛ به خاطر اینکه روحیه خاص و خوبی داری دوست دارم کاری به تو بدهم.
پسر جوان جواب داد:
نه ممنون، من فقط داشتم عملکردم را می سنجیدم . من همان کسی هستم که برای این خانم کار می کند.
طب سوزنی دردهای گردن، كمر، زانو و سردردهای میگرنی را تسكین می دهد
متخصص طب سوزنی و استاد دانشگاه گفت: طب سوزنی در كنترل دردهای گردن، كمر، زانو و دردهای با منشا تنشی مانند سردردهای میگرنی بسیار موثر است و اینگونه دردها را تسكین می دهد
طب سوزنی یك روش درمانی مكمل است كه به موزارات درمان هایی مانند ارتوپدی استفاده می شود اما برخی پزشكان از طب سوزنی به عنوان درمان اصلی دردهای میگرنی و دردهای آرتروزی استفاده می كنند.
وی اضافه كرد: برای تسكین بسیاری از دردهای سایكوسوماتیك - روان تنی - از طب سوزنی كمك گرفته می شود.
این متخصص طب سوزنی خاطرنشان كرد: همچنین بیماری های آسم با منشا عصبی و بیماری های ناشی از استرس مانند سندرم معده تحریك پذیر و نیز برخی از انواع كولیت ها - التهاب روده بزرگ - را می توان با طب سوزنی درمان كرد.
ساعتچی گفت: بطور كلی طب سوزنی به عنوان یك طب مكمل برای افسردگی های خفیف كاربرد دارد.
وی تاكید كرد: طب سوزنی به عنوان یك طب قدیمی - با بیش از پنج هزار سال سابقه- می تواند ابزار خوبی برای پزشكان در درمان بیماری های روان تنی باشد.
این متخصص طب سوزنی یادآور شد: طبق تئوری قدیمی طب چینی، طب سوزنی حركت انرژی و زیستی را در بدن تسهیل و گرما و سرمای بدن را تنظیم می كند.
به گفته این متخصص طب سوزنی، مسیرهای سوزن های این طب در بدن، مسیرهای خاصی الكتریكی هستند كه با تغییرات در محیط های شیمیایی و الكترومغناطیسی بدن، باعث تنظیم هورمون ها و انرژی در بدن می شوند و بیماری را درمان می كنند
میزهای غیراستاندارد در مدارس موجب بروز بیماریهای اسكلتی می شود
رییس اداره عوامل شغلی موثر بر سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، گفت: متناسب نبودن ابعاد میز و نیمكت های دانش آموزان با ابعاد بدن آنان موجب بروز انواع بیماری های اسكلتی درفراگیران می شود
نیمكت های مدارس نباید زیاد بزرگ تر یا كوچك تر از دانش آموزان باشد و باید به اندازه دانش آموزان طراحی شده باشد.
وی اظهار داشت: همچنین دانش آموزان باید طریقه نشستن پشت نیمكت ها را به خوبی بیاموزند و هنگام نشستن، نباید قوز كنند.
رییس اداره عوامل شغلی موثر بر سلامت وزارت بهداشت خاطرنشان كرد نشستن دانش آموزان پشت نیمكت های مدارس باید به صورت طبیعی باشد درغیر اینصورت آنان به مرور دچار بیماری های اسكلتی و اختلالات ستون فقرات خواهند شد.
صادقی تاكید كرد نامتناسب بودن اندازه نیمكت با ابعاد بدن دانش آموزان و نیز بد نشستن آنان پشت میزها، موجب تغییر شكل اندام و آسیب های جسمی دانش آموزان می شود.
12 میلیون و 500 هزار دانش آموز امروز سال تحصیلی جدید را آغاز كردند.
هرچند مطالعات دقیقی درباره رابطه میان نیمكت های غیر استاندارد و بروز بیماری های قامتی در دانش آموزان انجام نشده است اما به گفته كارشناسان بهداشتی، سالانه درصدی از دانش آموزان در اثر شرایط محیطی نامناسب به اختلالات قامتی و اسكلتی مبتلا می شوند.
زخم های مزمن و دیابتیك مقاوم از این پس درمان می شود
برای نخستین بار متخصصان كشورمان موفق شدند زخم های مزمن و دیابتیك مقاوم به درمان را با هزینه ای بسیار كم ترمیم كنند
این روش درمانی راهكار جدیدی برای درمان بیماری های مزمن محسوب می شود.
وی گفت: در بررسی های صورت گرفته مشخص شد كه ضعف اصلی چنین بیماران در ذات بیماری است و بنابراین در صدد از بین بردن نقص سیستمی این بیماری از نظر بیولوژیكی شدیم.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی گلستان افزود: پس از ترسیم مختصات این نقص سیستمی، این روش درمانی در مرحله اول میان 22 بیمار مبتلا به دیابت آزمایش شد كه نتیجه آن صد درصد مثبت بود.
وی یادآور شد: از جمله ویژگی های این روش هزینه اندك و استفاده از مواد اولیه كاملا ارزان و قابل دسترس است و جای زخم را نیز از بین می برد.
كلوی گفت: در این روش درمانی اصلاح پیام های مولكولی كه از سطح آندوتلیوم و ماتریكس خارج سلولی حاصل و تولید می شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی گلستان درباره مزایای این روش درمانی خاطرنشان كرد: ریسك عفونت به باكتری و قارچ ها از طریق ایجاد سد محكم با منشا مولكولی از بین می رود و از سوی دیگر دراین روش محیط مناسبی برای عملكرد شبكه سلولی و مولكولی نیز از میان خواهد رفت.
وی اظهار امیدواری كرد كه از این روش به زودی در درمان آسم، بیماران آلرژیك و انواع سرطان ها استفاده شود.
حدود 23 درصد از نوجوانان دختر و پسر از كمبود آهن رنج می برند
متخصص اپیومیولوژی با گرایش تغذیه گفت: آخرین بررسی با عنوان 'پژوهشی در وضعیت ریز مغذی ها (پورا)' كه در سال 1381 در كشور اجرا شد، نشان داد كه حدود 23 درصد نوجوانان دختر و پسر كشور از كمبود آهن رنج می برند و نزدیك 30 درصد جوانان نیز دچار كمبود روی هستند
كمبود ریز مغذی های اساسی در جوانان مانند آهن، ید، روی و ویتامین آ از جمله مشكلات تغذیه ای جهان است. وی ادامه داد: با وجود اثرات كمبود ریز مغذی ها بر سلامت و توسعه دانش و راهكار های غلبه بر آنها، هنوز بخش عظیمی از مردم اسیر عواقب این كمبود ها هستند.
دكتر شیخ الاسلام اثرات بهداشتی كمبود ریزمغذیها را افزایش مرگ و میر و بیماری، پائین آمدن ایمنی بدن و افزایش ابتلا به عفونت، كاهش قدرت یادگیری، اختلال رشد، تغییرات رفتاری، بی تفاوتی، بی حوصلگی، خستگی، ضعف و كاهش بازده كاری عنوان كرد.
وی اظهار داشت: نتایج آخرین بررسی كشوری به نام ' پورا' یا 'پژوهشی در وضعیت ریز مغذی ها' در سال 1381 به منظور تعیین وسعت كمبود در گروه های سنی مختلف در كشور نشان داد كه در حدود 23 درصد نوجوانان دختر و پسر از كمبود آهن رنج می برند.
شیخ الاسلام اضافه كرد: كمبود روی نیز در جوانان در كل كشور نزدیك به 30 در صد است. میزان شیوع این كمبود در مناطق روستایی با اختلاف معنی داری بیش از مناطق شهری است. از پیامدهای غیر قابل رویت كمبود آهن میتوان به كاهش بهره هوشی كودكان در حدود 10 امتیاز، كاهش قابل توجه در پیشرفت تحصیلی و ضعف جسمانی و خستگی رنج آور در زنان و مردان بزرگسال اشاره كرد كه موجب كاهش قدرت تولید و بازدهی كمتر جامعه میشود.
به گفته وی كمبود روی موجب بی اشتهایی، بی حالی، اختلال چشایی و وقفه رشد و كوتاهی قد میشود. سیستم ایمنی را به مخاطره میاندازد و از این طریق مرگ و میر و بیماری را افزایش میدهد. همچنین در نوجوانان موجب تاخیر در بلوغ جنسی و در بزرگسالان باعث اختلالات باروری، اختلال تعادل در راه رفتن، ریزش مو و عوارض پوستی میشود.
شیخ الاسلام اشاره كرد: كمبود روی در مناطق جنوبی كشور بویژه اقلیم سیستان و بلوچستان، جنوب خراسان و كرمان شدید تر است و در مناطق روستایی به 40 در صد میرسد.
مدیر موسسه تغذیه و سلامت و توسعه گفت: در مطالعه پورا علاوه بر این دو ریز مغذی، قد و وزن این گروه سنی و نمایه توده بدن یا BMI جوانان نیز اندازه گیری شد و با جامعه استاندارد مقایسه گردید. بنا بر این تعریف جوانان لاغر عده ای هستند كه نمایه توده بدنی آنها برابر یا كمتر از BMI (نمایه طولی، چاقی و لاغری) موجود در صدك پنجم است.
وی افزود: جوانان طبیعی یا بهنجار عده ای هستند كه نمایه توده بدنی آنها در دامنه مقادیر BMI صدك پنجم تا صدك 85 جامعه مرجع است.
شیخ الاسلام اظهار داشت: جوانان پیش چاق یا دارای اضافه وزن از صدك 85 تا 95 جامعه مرجع و جوانان چاق گروهی هستندكه نمایه توده بدنی آنها بیش از مقادیر 95 جامعه مرجع است
استفاده از لنزهای رنگی با تجویز پزشك مجاز است
استفاده ازلنزهای رنگی مانند لنزهای طبی با تجویز پزشك مجاز است ولی استفاده از این لنزها بدون تجویز پزشك عوارض فراوان چشمی برای فرد به همراه دارد.
استفاده از لنز بدون تجویز پزشك، عوارضی همچون كوری و عفونت های مقاوم به درمان را به همراه دارد.
وی افزود : به تازگی یك شركت وارد كننده لنز از یك كمپانی خارجی لنزهای رنگی بدون شماره وارد و در سطح داروخانه ها و عینك فروشی های سراسر كشور توزیع كرده است.
زرین بخش اظهار داشت: عوارض لنزهای نرم كه لنزهای رنگی هم جزو این گروه است، هیچ گونه ارتباطی با شماره آنها ندارد و حتی عوارض لنزهای رنگی به علت عبور اندك اكسیژن و وجود پیگمان (رنگ دانه) بیشتر از لنزهای با شماره است.
تعداد صفحات : 9
پودر گیاهی ماریانا تنگ کننده واژن
----------------------